TERMOMETERN
En värderingsövning där deltagarna får visa vad de tycker genom att flytta sig i rummet.
5-20 minuter
3-20 deltagare
Kunskap om temat
Du gör en linje i rummet, antingen med tejp eller bara genom att visa på en vägg. När du säger ett påstående ska deltagarna placera ut sig längs linjen. Om man ställer sig längst ut på ena sidan betyder det att personen håller med helt och hållet, och om man ställer sig längst ut på andra sidan så håller hen inte med alls. Man kan också ställa sig någonstans mittemellan, ifall man håller med litegrann. När deltagarna har placerat ut sig kan du som ledare fråga de olika personerna hur de tänker, och varför de står där de står. Det kan också vara bra med följdfrågor, om man vill låta övningen leda till mer samtal och reflektion.
TRYGGARE SEX - PÅ GOLVET
En övning där man fysiskt får förflytta sig för att avgöra vad som är säkert/tryggt eller osäkert sex.
15-25 minuter
3-12
Sexualitet, STI, normkritik
Tejpa upp ett “tryggt” område som är avgränsat mot ett “otryggt” område på golvet. Kanske kan du gestalta otryggheten med ett farligt djur och tryggheten med ett mysigt gosedjur. Ta upp olika sätt att ha sex på, och be deltagarna förflytta sig för att visa pom det är tryggt eller otryggt, säkert eller osäkert. Vi fokuserar både på aspekterna kring könssjukdomar, oönskad graviditet, men även andra risker, som att någon kan använda nakenbilderna du skickat till något som du inte vill. Den här övningen är inspirerad av RFSU:s spel “Säkra sexlandet”, som vi tycker är väldigt användbart.
OKEJ ELLER NEJ
Gör en lista tillsammans på vilket sex som är OKEJ eller NEJ. En övning vi använder i alla grupper.
15-25 minuter
3-20
Sexualitet & normkritik
Dela whiteboardtavlan i två halvor. På den ena halvan skriver du rubriken OKEJ (och ritar en tumme upp) och på andra halvan skriver du NEJ (och ritar en tumme ner). Fråga deltagarna om vilken typ av sex är okej, utifrån ett antal förslag. Du och deltagarna kan givetvis också komma med egna förslag eller frågor. Grundregeln är givetvis att det mesta är okej, så länge alla inblandade uttryckligen vill.
En del påståenden är inte självklart OKEJ eller NEJ. Ibland beror det på omständigheterna vad som är okej eller inte. Som exempel är det i princip OKEJ att visa sig naken i webbkameran, men det kan vara väldigt riskfyllt, beroende på vem som sitter på andra sidan.
VAD BETYDER MINA RÄTTIGHETER?
Ett bra upplägg för att diskutera rättigheter i en grupp med relativt hög intellektuell förmåga.
15-25 minuter
3-12 deltagare
Kunskap om rättigheterna
Förbered ett antal lappar med rättigheter. Samtala med deltagarna om vad en rättighet är, och försök tillsammans att konkretisera betydelsen. Samtala utifrån varje lapp om vad det betyder för deltagarna. Konkretisera och dramatisera gärna exempel på när någon bryter mot rättigheten.
FRAMTIDSBILJETTEN
En övning för individuell reflektion, där varje deltagare får visualisera sina framtidsdrömmar och berätta dem för gruppen.
10-20 minuter
2-10 deltagare
Ledaren är konduktör och ger deltagarna en biljett till ett tåg till framtiden. En och en får deltagarna kliva av på en station som är tio år fram i tiden. Ledaren intervjuar deltagarna (en och en) om hur det är där, vilka som finns med på stationen, och hur livet ser ut då.
FRAMTIDSDRÖMMAR
En övning för individuell reflektion, för att skapa sig en inre bild av vilken framtid man önskar sig.
10-20 minuter
3-20 deltagare
-
Deltagarna sitter själva och blundar. Ledaren ber dem tänka sig hur de vill att livet ser ut om 10 år. För att konkretisera kan du börja med att fråga varje deltagare hur gamla de är då. Därefter ber du dem föreställa sig framtiden, med hjälp av konkreta frågor. Efter den individuella reflektionen kan man fråga deltagare om de vill berätta för gruppen.
DRAMATISERING AV SITUATIONER
Dramatisera olika dilemmasituationer eller annat som ni vill utforska konkret
20-50 minuter
3-10 deltagare
Dramapedagog
FORUMSPEL
Använd teater eller rollspel för att deltagarna ska få uppleva hur det kan vara att ta makten över sitt liv och resa sig ur en utsatt situation.
60 minuter - flera dagar
5-50 deltagare
Dramapedagog med god erfarenhet av forumteater.
Forumteater är ingen enkel metod, och vi rekommenderar inte att man ger sig på det utan att ha någon form av utbildning i det. I korthet handlar forumteater om att skådespelarna gestaltar en situation där någon eller några utsätts för förtryck. Scenen slutar där förtrycket är som tydligast, och då får åskådarna gripa in och hjälpa skådespelarna att resa sig mot förtrycket – de blir “åskådespelare” (spect-ator/spect-actor). Då får både åskådespelarna och gruppen som helhet en konkret erfarenhet att ta sig ur en förtryckssituation, en erfarenhet som de sedan kan bära med sig i sitt verkliga liv. Vi brukar använda vår egen variant av forumspel för att medvetandegöra deltagarna om problem i deras vardag och prova på olika handlingsalternativ.
LAGSTIFTANDE TEATER
Metoden har många likheter med forumteater, men har som mål att tillsammans med publiken ta fram förslag till lag- eller policyändringar.
60 min - flera dagar
5-100 personer
Avancerad teaterpedagogik
Den här metoden kräver hög konstnärlig och pedagogisk kvalitet, i kombination med god kännedom om målgruppen. Därför behövs ett team med olika professioner från teater och teaterpedagogik. Lagstiftande teater (Legislative Theatre/Teatro Legislativo) är en metod inom De förtrycktas teater. Metoden har många likheter med forumteater, men har som mål att tillsammans med publiken ta fram förslag till lag- eller policyändringar. Vi tycker att lagstiftande teater har fungerat utomordentligt väl för att ge personer med LSS-beslut inflytande över kommunpolitik. Vi har dels spelat korta scener med konkret syfte att ta fram t.ex. handlingsplaner vid sexualiserat våld eller förslag på hur samhället behöver förändras för att personer med LSS-beslut ska ha samma möjligheter till goda relationer som andra. Men även i vår stora teaterproduktion Sagan om liv och lust har vi bett publiken om förslag på hur vi och hela samhället kan hjälpa karaktärerna i pjäsen att få leva ut sin kärlek på det sättet de vill. Förslagen tar vi sedan med oss till politiker och tjänstemän både lokalt och nationellt. Såvitt vi vet har lagstiftande teater inte testats tidigare i Sverige, och vi tror att metoden skulle kunna vara mycket användbar för att ge personer med intellektuella funktionsnedsättningar verkligt inflytande över en politik som i övrigt förs på en mycket hög intellektuell nivå.
TEATER MED DISKUSSION
Spela upp en teaterföreställning eller en scen, och diskutera efteråt.
30-90 minuter
5-100
Konstnärligt team
ANDRA BRA TIPS OM RÄTTIGHETER
HBTQ-handboken (Funkisprojektet)
beskriver två träffar för att prata om rättigheter. Deras metod kan fungera för personer som har ganska hög intellektuell nivå och
Björn & Helena Magnér: Medveten människa
En dramapedagogisk metod för att utforska samspelet mellan individ och samhälle.
Rättighetspraktika – Om sexualitet och mänskliga rättigheter
LSS på lättläst – http://w1.jag.se/bilder/LSS_pa_lattlast.pdf
FN-konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning – Lättläst version
http://www.regeringen.se/49bbc4/contentassets/53c8b616da1b488c81fac6602820746c/konvention-om-rattigheter-for-personer-med-funktionsnedsattning-lattlast-svenska
Sexuell och Reproduktiv Hälsa och Rättigheter – SRHR
http://www.srhr.se/kurssida/om-srhr