TRYGGARE SEX - PÅ GOLVET
En övning där man fysiskt får förflytta sig för att avgöra vad som är säkert/tryggt eller osäkert sex.
15-25 minuter
3-12
Sexualitet, STI, normkritik
Tejpa upp ett “tryggt” område som är avgränsat mot ett “otryggt” område på golvet. Kanske kan du gestalta otryggheten med ett farligt djur och tryggheten med ett mysigt gosedjur. Ta upp olika sätt att ha sex på, och be deltagarna förflytta sig för att visa pom det är tryggt eller otryggt, säkert eller osäkert. Vi fokuserar både på aspekterna kring könssjukdomar, oönskad graviditet, men även andra risker, som att någon kan använda nakenbilderna du skickat till något som du inte vill. Den här övningen är inspirerad av RFSU:s spel “Säkra sexlandet”, som vi tycker är väldigt användbart.
PARA IHOP SEXKORT
Upptäck olika sätt att ha sex på genom att para ihop olika bilder.
10-20 minuter
3-20 deltagare
Sexualitet & normkritik
Kopiera upp bilder på olika kroppsdelar, t.ex. ur boken “Sexualundervisning på lättare svenska”. Lägg fram alla korten på golvet/bordet, och fråga vilka kort som passar ihop. Testa alla kombinationer av kort och gå igenom hur man kan ha sex med hjälp av t.ex. ett lår och en fitta, eller en tunga och ett öra, eller en dildo och anus. Passa på att samtala om vilka sätt som är säkra och eventuella risker.
BRAINSTORMING - VAD ÄR SEX?
En grundmetod som vi använder i de flesta grupper
10-20 minuter
3-20 deltagare
Sexualitet & normkritik
Skriv upp “Vad är sex?” på tavlan. Låt deltagarna brainstorma om vad sex kan vara, och skriv upp alla ord. Försök att inte begränsa, utan snarare lyfta fram att allt kan vara sex/sexuellt, om man vill det. Det går ju också alltid att leda in samtalet eller frågorna på de områden man vill fokusera på.
SEXIGA KROPPSDELAR
Sexuell anatomi. Gå igenom kroppen uppifrån och ned för att hitta alla sexuella kroppsdelar.
15-30 minuter
3-15
Sexualitet
Använd en modell eller rita upp en människa på tavlan. Håll handen ovanför huvudet på modellen och för handen nedåt över kroppen. Be deltagarna säga stopp när du kommer till en kroppsdel som kan användas vid sex, på något sätt. Det kanske börjar med ögonen som flirtar eller visar vad man vill, det kan vara öronen som är känsliga för beröring eller som lyssnar på den man har sex med, det kan vara näsan som känner lukten av den andre. Den här övningen lärde vi oss av Rasmus Fonseca som jobbade med projektet Sex för alla.
OKEJ ELLER NEJ
Gör en lista tillsammans på vilket sex som är OKEJ eller NEJ. En övning vi använder i alla grupper.
15-25 minuter
3-20
Sexualitet & normkritik
Dela whiteboardtavlan i två halvor. På den ena halvan skriver du rubriken OKEJ (och ritar en tumme upp) och på andra halvan skriver du NEJ (och ritar en tumme ner). Fråga deltagarna om vilken typ av sex är okej, utifrån ett antal förslag. Du och deltagarna kan givetvis också komma med egna förslag eller frågor. Grundregeln är givetvis att det mesta är okej, så länge alla inblandade uttryckligen vill.
En del påståenden är inte självklart OKEJ eller NEJ. Ibland beror det på omständigheterna vad som är okej eller inte. Som exempel är det i princip OKEJ att visa sig naken i webbkameran, men det kan vara väldigt riskfyllt, beroende på vem som sitter på andra sidan.
KLÄM OCH KÄNN PÅ SEXHJÄLPMEDEL
Visa upp och demonstrera olika sexhjälpmedel
10-20 minuter
2-10 deltagare
Sexualitet & normkritik
Det är väldigt bra att ha en väska med lite olika sexhjälpmedel och modeller av kukar och fittor. Det är väldigt värdefullt att avdramatisera sexhjälpmedel, och att utforska sin egen kropp på olika sätt är det bästa sättet att lära sig mer om vad sex betyder för en själv. Låt det ta tid, och låt gärna sakerna ligga framme över en rast så att en kan titta själv utan att känna sig obekväm.
En del material kan ni få från den regionala STI-samordnaren, och annat behöver ni köpa. Ett par modeller som vi tycker är användbara är olika packers (penisproteser), och en ganska realistisk lösfitta som heter Ayana Angel – pussy and ass. Dessutom kan det vara bra att ha med exempel på vibrerande dildo och fleshlight, och varför inte en handspegel för att gestalta hur en kan se hur en ser ut mellan benen.
TERMOMETERN
En värderingsövning där deltagarna får visa vad de tycker genom att flytta sig i rummet.
5-20 minuter
3-20 deltagare
Kunskap om temat
Du gör en linje i rummet, antingen med tejp eller bara genom att visa på en vägg. När du säger ett påstående ska deltagarna placera ut sig längs linjen. Om man ställer sig längst ut på ena sidan betyder det att personen håller med helt och hållet, och om man ställer sig längst ut på andra sidan så håller hen inte med alls. Man kan också ställa sig någonstans mittemellan, ifall man håller med litegrann. När deltagarna har placerat ut sig kan du som ledare fråga de olika personerna hur de tänker, och varför de står där de står. Det kan också vara bra med följdfrågor, om man vill låta övningen leda till mer samtal och reflektion.
Här finns förslag med påståenden till Termometern:
http://jagharlust.se/wp-content/uploads/2017/12/Termometern.pdf
DRAMATISERING AV SITUATIONER
Dramatisera olika dilemmasituationer eller annat som ni vill utforska konkret
20-50 minuter
3-10 deltagare
Dramapedagog
TEATER MED DISKUSSION
Spela upp en teaterföreställning eller en scen, och diskutera efteråt.
30-90 minuter
5-100
Konstnärligt team
STUDIEBESÖK - BUTIK MED SEXHJÄLPMEDEL
Gör ett studiebesök med gruppen till en butik där de säljer sexhjälpmedel!
90 minuter
2-10 deltagare
APPEN PRIVATLIV
En bra app som funkar bäst i smartphone eller på surfplatta
Tipsa om appen privatliv, som man kan ladda ner på mittprivatliv.se
FILMEN SEXBYRÅN - INTERNET
Ett välgjort och tydligt TV-program om risker och fördelar med Internet
20 + 20 minuter
FILMEN OM SEX
En mångsidig spelfilm med riktigt hög kvalitet, som vi visar i alla grupper.
30+20 minuter