CHECK IN
En lägesrunda, där var och en får bli sedd och säga/uttrycka något innan kursen börjar.
5-10 minuter
3-15 deltagare
Varje deltagare får säga något om sig själv eller om hur det känns idag. Vi får en möjlighet att ta upp saker som känns viktiga eller ligger i vägen, så att vi kan vara närvarande på kursen sedan. Ställ ett par specifika frågor som alla ska svara på, t.ex. Vad heter du? Vad är din favoritmat? Var jobbar du? Hur känns det i kroppen idag (och var sitter känslan)? Man kan förstås anpassa frågorna till dagens tema.
ATT SKAPA EN TRYGG GRUPP
För att kunna jobba praktiskt med frågor om sex och relationer så behöver vi ge deltagarna en känsla av trygghet och tillit. Hur ska vi annars kunna prata om saker som kan kännas privata och pinsamma? Och hur ska vi våga göra dramaövningar, eller våga förändras? Det är lätt att skippa trygghetsövningarna när man har ont om tid, men vår erfarenhet är att det är en väl värd investering att satsa på det. Ju mer vi jobbar med tryggheten, kreativiteten och “tokigheten”, desto djupare och mer givande blir samtalen sen.
Det finns förstås hur många fler trygghetsövningar som helst som du kan använda, men det här har råkat bli våra favoriter.
REGLER FÖR GRUPPEN
På första träffen är det bra att komma överens om vilka regler ni vill ha i gruppen.
10-15 minuter
3-15 deltagare
Sätt er och samtala om ifall ni vill ha några regler i gruppen. Det är bra att bestämma:
att det någon berättar på kursen stannar i rummet
att man inte berättar saker som är för privata inför hela gruppen. Det är bättre att i så fall ta upp något i enrum med någon av ledarna.
Sen är det förstås så att det är upp till dig som ledare att hålla koll på balansgången mellan att skapa ett tillåtande rum där man vågar snacka om sex, och samtidigt sätta stopp när någon säger saker som kan få negativa konsekvenser för deltagaren eller någon annan. För även om gruppen är överens så har ju deltagarna inte tystnadsplikt.
NAMNÖVNING - KASTA KUDDE
En rolig namnövning om man vill få ordentlig fart på gruppen.
5-15 minuter
4-15 deltagare
Ev. dramapedagog
Alla står i en cirkel. En person säger någons namn och kastar en kudde till henom. Denne säger sedan en ny persons namn och kastar kudden till henom. Så fortsätter det tills alla har fått kudden. Då fortsätter man några varv till, antingen till samma personer eller nya.
NAMNÖVNING MED RÖRELSE
Här kan deltagarna lära sig varandras namn och samtidigt prova på att gestalta något, som en enkel uppvärmning.
5-10 minuter
3-15 deltagare
Ev. dramapedagog
Alla står i en cirkel. En person säger sitt namn, någonting den tycker om att göra, och gör en rörelse som gestaltar den aktiviteten.
SKRÄPHÖGEN
En bra uppvärmning för att tänka spontant och kreativt.
5-10 minuter
3-15 deltagare
Dramapedagog
Alla står i en ring och föreställer sig att de har en stor soptipp framför sig, där allt kan finnas. I turordning går var och en fram till soptippen, plockar upp något och säger “Åh, en rostig cykel”, “Åh, en ballong” etc.
DANSSTOPP - MED STATYER
En rörelseövning som kan anpassas till det tema som du vill jobba med.
5-15 minuter
5-20 deltagare
Drama-/danspedagog
Sätt på musik och låt deltagarna dansa till musiken. Stanna plötsligt musiken, och då ska alla frysa till statyer (djur, känslor, eller något som passar det man vill jobba med).
STORT/LITET, TUNGT/LÄTT
En enkel gestaltningsövning, där var och en får gestalta något som är tungt eller lätt, stort eller litet
5-10 minuter
4-15 deltagare
Dramapedagog
Deltagarna står i en cirkel. Skicka runt ett fiktivt föremål i cirkeln, och ge instruktionen att saken ska vara antingen tung eller lätt. Se till att de tydligt visar om föremålet är tungt eller lätt. Om det inte går bra kan man prova att lyfta tunga och lätta föremål för att se hur det går till.
KLAPPEN
En samabetsövning som ger ett fint gemensamt fokus.
5-10 minuter
4-15 deltagare
Dramapedagog
Alla står i en ring. En person skickar en riktad handklapp till en annan i ringen. Denne skickar vidare klappen till en ny person. Om man vill höja övningen en nivå kan man göra så att den som skickar och tar emot klappen ska klappa samtidigt.
SPEGELN
En samarbetsövning med stort fokus.
5-10 minuter
4-14 deltagare
Dramapedagog
Två personer står mittemot varandra och ska spegla varandras rörelser. Först leder den ena och den andra följer. Sen byter de roll. Sedan kan man försöka göra så att de byter omärkligt, så att man utifrån inte kan se vem som för och vem som följer.
SLOW MOTION-TAGARE
En kullek som ökar kroppsuppfattningen och passar personer som har rörelsehinder.
5-10 minuter
4-15 deltagare
Leken fungerar som vanlig tagare/kull, men alla måste röra sig i slow motion. En förutsättning är att deltagarna låter sig bli tagna.
SLOW MOTION-RACE
Ett tävlingslopp i slow motion, där man ökar sin kroppsmedvetenhet.
5-10 minuter
4-15 deltagare
Dramapedagog
Man kan låtsas att man ska hinna först till kondomen eller vad man nu vill hitta på för kul. Man kan också lägga på att man får hindra de andra att komma först, så länge man gör allt på låtsas.
KNUTEN
Knuten är en enkel uppvärming i en grupp som är villig att röra på sig, och där alla kan använda sina händer.
5-10 minuter
4-15 deltagare
Deltagarna står i en ring och håller ut händerna mot mitten (man kan korsa händerna). De som vågar blundar. Sedan går alla in mot mitten och tar tag i en hand i varje hand. Ledaren ser till att alla håller en annan hand i varje hand. Då kan alla titta och så ska man försöka lösa upp knuten utan att släppa händerna.
SKATTKISTAN
En konkret utvärderingsövning där var och en får säga något som den minns från kursen.
5-15 minuter
4-15 deltagare
Ev. dramapedagog
Låtsas att en skattkista står mitt i cirkeln. En och en går upp och plockar upp något ur skattkistan som de tycker var roligt eller intressant från kursen. Lägg saken till ditt hjärta.
CHECK OUT
En avslutningsrunda, där man får dela med sig av hur det känns efter passet
5-10 minuter
3-15
-